Главная > Периодика > ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!


3-03-2020, 16:09. Разместил: psi01morpex
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

За сучасних умов трансформації суспільства на нову парадигму виховання передусім визначають національні і культурні цінності та їх діалогічність. У зв'язку з цим у педагогічній теорії і практиці яскраво виділяються дві тенденції: розвиток національної свідомості особистості й формування її планетарного світогляду. Консолідуючим фактором цих тенденцій виступають національно-культурні традиції. Тому сьогодні школа, зокрема вчителі початкових класів, покликані відповісти на запитання, як підготувати молодшого школяра до життя в майбутньому постіндустріальному чи інформаційному суспільстві, при цьому дбайливо оберігаючи і примножуючи систему норм і цінностей, що склалася в українського народу.
Виховання здобувачів освіти І ступеня на традиціях украй актуальне комплексне завдання, розвиток якого криється передусім у розбудові всього освітнього процесу на національно-культурних традиціях українського народу. Педагогічний досвід переконливо доводить, що без знання своєї історії, культури, свого родоводу, традицій народу і сім’ї неможливо виховувати підростаюче покоління країни.
Педагогічна сутність національно-культурних традицій полягає у спрямуванні молодого покоління на особистісно й суспільно корисний шлях самовдосконалення і самостворення, у формуванні його ціннісних пріоритетів. Традиції надійно захищають національну самобутність, сприяють усвідомленню кожного невід’ємною частиною свого народу. Виховні національні традиції вивчаються в загальнокультурних зв’язках, їх неможливо здійснити без національної етнопедагогіки, рідної мови, історії, фольклору, національного світобачення.
Зважаючи на вищесказане, у козацьких класах КУ Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 25 одним із провідних напрямів діяльності визначено вивчення й популяризацію козачатами традицій українського народу. У реалізації цього напряму важливе місце посідають народні свята, що є, на нашу думку, формою і проявом національно-культурних традицій і звичаїв. Окрім того, що свято – це «стан дитячої душі», це ще й джерело буття людини, виразник важливих і цікавих сторін її життя. Цей визнаний феномен культури заслуговує на увагу у сучасній шкільній практиці насамперед тому, що покликаний організовувати не тільки вільний час школярів, а й об’єднувати спільною темою навчально-виховний процес на день, урізноманітнювати форми його проведення. Свята викликають особливий психологічний настрій, позитивно впливають на почуття. Вони органічно поєднують у собі духовний зміст традицій: усну народну творчість, народну пісню, танець, моральні норми, правила, розваги тощо.
Так, 28 лютого, у передостанній день зими, у 3-В козацькому класі навчально-виховний процес був об’єднаний єдиною темою дня «Гей, дорослі і малята, будем Масляну вітати!».

ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

Цього дня козачата з довідкової літератури довідалися про сутність свята Масляної. З власного досвіду констатували, що Масляна – одне з найстаріших і найулюбленіших свят українського народу. Хоча воно й сягає своїм корінням в часи язичництва, але й донині зберегло свої традиції та справжні святкові забави. Це неймовірно веселе, смачне і ситне свято розваг і веселощів триває цілий тиждень перед Великим постом.
У православних християн це свято називається М’ясопустним або Сирним тижнем.
З’ясували козачата, чому на Масляну найважливішою щоденною стравою є млинці. Усе просто. Людям дуже хотілося скоріше провести зиму й зустріти довгоочікувану весну. Розуміючи, що найсуворіший час добігає кінця, а попереду – лагідні весняні дні, люди насамперед дякували за це Сонцю, славили його, пекли млинці – круглі, рум’яні, червонуваті (якщо були зроблені з житнього борошна), які дуже нагадували сонячний диск. До млинців готували олію, сир, сметану, діставали мед, пекли медові пиріжки і візерункові пряники. Саме з цим і зустрічали довгоочікуване свято.
Тому й немає нічого дивного, що у дітей свято Масляної найчастіше асоціюється з проводами зими і зустріччю весни, смачними млинцями і веселими розвагами.
Дивувалися і весело сміялися козачата, коли дізналися, що в давні часи, в один з днів Масляної (Колодія, так по-іншому називалося це свято колись) парубкам і дівчатам, яким пора було одружуватися, а вони цього не зробили від Масниці до Масниці, прив’язували до ноги колоду і вони мали з нею ходити весь день...
Досить цікавою виявилася для дітей інформація від батьків про кожен із семи днів Масляної.
А далі навчальний процес був об’єднаний святковим дійством. Зважаючи на те, що український народ незмінним своїм супутником має пісню, що виховує душу й формує особливе почуття прекрасного, діти співали народні й авторські пісні про Масляну: «Ой, Масничка, Масниця…» (укр. нар. пісня), «Ой минула вже зима» (укр. нар. пісня),, «Масляна» (сл.. О. Вратарьова, муз. О. Злотника), «Гей, на Масляну!» (сл.. і муз. Гурту народної пісні «Джерела») та ін. Між піснями були веселі народні танці та розваги.
Проводжали діти зиму «Великим вибухом» повітряних кульок. Найвправнішим у цій справі виявився Михайло Кондратюк. А найкмітливішими – дівчатка Улянка Тімохіна та Ілонка Алексенко, які вміло застосували кулькову ручку…

ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

Хлопчики намагалися наблизити прихід весни, «виштовхати Зиму в дорогу» під час гри «Витисни з кола». Однак переможців-силачів визначити не вдалося, оскільки гра захопила сильну частину козацького класу настільки, що спочатку хлопці мірялися силою по двоє, потім по троє, потім по четверо. Ну а далі настав час допомогти Весні швидко домчати до Сум. Головних помічників Весни визначили під час стрибків через скакалку. Ними стали: серед дівчаток – Марійка Тімохіна, серед хлопчиків – Артем Варуха.

ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

Щоб дорога Зими і Весни була веселою, а в козачат увесь наступний рік, бо ж за основною прикметою Масляної, як її проведеш, таким і весь наступний рік буде, діти влаштували запальні народні танці. Танцювали всі – і хлопчики, і дівчатка. Особливо красиво «крутилися» і «вертілися» у танку маленькі берегині в яскравих українських хустках. А от найкращим танцюристом визнали Михайла Сідаша. Він найдовше зміг танцювати присядку!

ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

Щоб скуштувати маминих млинців, козачатам було запропоновано розв’язати кілька математичних задач, пов’язаних з рецептами приготування цієї страви та витратами на необхідні інгредієнти. Упоралися швидко. Напевно цьому сприяв смачнючий аромат, що заполонив клас.
Смакуючи млинцями, приготовленими з великою любов’ю мамами, діти зробили висновок: усі млинці вийшли «вдалими», що за народними прикметами вказує на те, що наступний рік у козацьких сім’ях буде вдалим і щасливим.
Однак не забули козачата і ще про одну важливу розвагу Масляної, розвагу з млинцями. Залюбки діти створювали своїми «зубками» веселого млинця для Весни, і млинця-монстрика, щоб налякати Зиму.

ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!
ГУЛЯЙ, МАСЛЯНА!

Добіг кінця навчальний день. Попереду вихідні…, попереду гуляння на міській Масляній… Попереду й Прощена неділя…
День удався. Щасливі, радісні, задоволені й усміхнені козачата йшли зі школи додому…
Таким чином, залучення дітей до народознавчих пошуків, участі в народних святах і обрядах позитивно впливає на виховання у них патріотичної гордості щодо приналежності до українського роду, любові до своєї малої батьківщини, батьків, рідної мови тощо. Організований і проведений на засадах національно-культурних традицій тематичний навчальний день «Гей, дорослі і малята, будем Масляну вітати!» у 3-В козацькому класі сприяв формуванню основ національної свідомості учнів, їх духовному і творчому розвитку.

Матеріал надала Козацька берегиня Ліна Крівшенко, кандидат педагогічних наук, учитель методист, учитель 3-В козацького класу.


Вернуться назад